Danas i juče je u prostorijama Univerziteta Donja Gorica održan TAM (Technical Assistance Mission) seminar pod nazivom „Plagijarizam u visokom obrazovanju – podizanje svijesti, izazovi i posledice” koji se organizuje na inicijativu crnogorskog Tima stručnjaka za reformu visokog obrazovanja (Montenegrin Higher Education Reform Experts), u saradnji sa mrežom SPHERE (koju čine OBREAL global (koordinator) i Evropska mreža univerziteta (European University Association – EUA), Nacionalnom Erasmus+ kancelarijom u Crnoj Gori i Univerzitetom Donja Gorica.
Crnogorski tim stručnjaka za reformu visokog obrazovanja uspostavljen je u okviru ključne akcije 3 programa Erasmus+, a ovaj seminar je namijenjen upravo pružanju podrške radu i aktivnostima crnogorskog HERE tima. Gostujući predavač u okviru ovog seminara bio je prof. Mohammad Khalil (University of Bergen – Norveška).
U uvodnom dijelu događaja prisutnima su se obratili Vanja Drljević, direktor Nacionalne Erasmus+ kancelarije u Crnoj Gori, prof. Sandra Tinaj, generalni menadžer Univerziteta Donja Gorica i Dragana Ćetković Đukanović, direktor Direktorata za visoko obrazovanje u Ministarstvu prosvjete, nauke i inovacija Crne Gore.
Kao što se i iz naslova može zaključiti, tema seminara je sagledavanje koncepta plagijarizma (podizanje svijesti, izazovi i posledice). Razumijevanje kompleksnog fenomena plagijarizma, identifikovanje različitih oblika plagijarizma, izbjegavanje plagijarizma u eri tehnološkog razvoja, akademski integritet i politike Evropske unije koje se odnose na plagijarizam bile su u fokusu izlaganja prof. Khalil-a. U toku prvog dana seminara organizovana je i panel diskusija u kojoj su učestvovali članovi HERE tima (prof. Mira Vukčević, predsjednik HERE tima, Univerzitet Crne Gore, prof. Dijana Vučković, član HERE tima, Univerzitet Crne Gore; prof. Sandra Tinaj, član HERE tima, Univerzitet Donja Gorica; kao i predstavnici studentske populacije – Andrej Vukčević, član HERE tima, Univerzitet Crne Gore i Danilo Bulatović – član HERE tima, Univerzitet Donja Gorica), koji su iz svog ugla govorili na ovu temu, tj. institucionalnim i nacionalnim politikama o plagijarizmu iz ugla akademskog osoblja, odnosno plagijarizmu, akademskom pisanju, važnosti i ulozi mentora iz perspektive studenata.
U toku drugog dana seminara predstavljeni su dostignuća i budući koraci Etičkog komiteta u odnosu na akademsko pisanje (prof. Mara Šćepanović, Etički komitet), a predstavljen je i plagijarizam kao izazov u osiguranju kvaliteta u visokom obrazovanju (Milica Kavedžić, Agencija za kontrolu i osiguranje kvaliteta u visokom obrazovanju). U toku drugog dana seminara, prof. Khalil je govorio o strateškom pristupu za borbu protiv plagijarizma, a organizovana je i radionica na temu plagijarizma.
prof. Mohammad Khalil, University of Bergen, Norway
Understanding the phenomenon of plagiarism: its complexity, types and practice examples
Detecting and avoiding plagiarism in the era of technological developments
EU policies on plagiarism and academic integrity
Day 1 – Results of the survey
prof. Mara Šćepanović, the president of the Ethics Committee
So far achievements and future steps of the Ethics Committee in relation to academic integrity
Milica Kavedžić, Agency for Control and Quality Assurance in Higher Education
Plagiarism as a challenge for quality assurance in higher education